UKK

Ratkaisut kodinkone­asennuksien pulmiin

Vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin

Tehoasennus Pro Oy | Helsinki & Uusimaa


Täältä näet vastaukset yleisimpiin kodinkoneasennuksien yhteydessä heränneisiin kysymyksiin. Jos sinun kysymykseesi ei löydy vastausta, olethan yhteydessä meihin niin autamme sinua mielellämme.

Tarvitsenko ammattilaisen asentamaan astianpesukoneeni?

Voit asentaa astianpesukoneen itse, jos tiedät miten asennus tehdään ja olet varmistanut luvan vakuutusyhtiöltäsi sekä taloyhtiöltä. Usein taloyhtiöt ja vakuutusyhtiöt edellyttävät, että astianpesukoneen asentaa ammattitaitoinen asentaja, jolla on voimassaoleva vastuuvakuutus vahinkojen varalta.  

Miten varaan asennuksen tai muun työn?

Tyypillisimmät kodinkoneasennukset voit varata suoraan ajanvarauskalenteristamme. Muiden töiden osalta suosittelemme yhteydenottolomakkeen täyttämistä tai sähköpostia. Jos et löydä suoraan itsellesi sopivaa palvelua, ajomatka kohteeseen ylittää 20 km/suunta tai sinulla on muuta kysyttävää, lähestythän aina ensi sijassa yhteydenottolomakkeen kautta tai sähköpostitse. Puheluihin vastaamme muun työtilanteen salliessa.

Miten valmistaudun asentajan saapumiseen?

Ole tavoitettavissa puhelimitse ja paikalla sovittuna ajankohtana. Varmista että laitteelle on varattu sopiva tila ja että tarvittavat sähkö- ja vesiliitännät ovat saatavilla. Huolehdithan, että allaskaappi tai muu työalue on tyhjä ylimääräisistä tavaroista, jotta asentaja pääsee tekemään työnsä vapaasti.

Tuleeko minun olla paikalla asennuksen aikana?

Olethan paikalla asennuksen ajan, ellei muusta erikseen sovita. Tämä on suositeltavaa, jotta asennustyö saadaan tehtyä toiveidenne mukaisesti ja olette tarvittaessa vastaamassa mahdollisiin kysymyksiin.

Kuinka nopeasti pääsette asentamaan laitteen?

Pyrimme asentamaan laitteesi 1–3 arkipäivän kuluessa tilauksesta.

Kuinka kauan asennus kestää?

Kodinkoneiden asennusaika on yleensä noin 30–60 minuuttia, mutta aika vaihtelee laitteen tyypistä ja laitteen asennuspaikasta riippuen.

Pitääkö astianpesukoneen asennuksesta ilmoittaa taloyhtiölle?

Astianpesukoneen asennuksesta ei tarvitse ilmoittaa taloyhtiölle, jos asentaja on ammattilainen ja laitteelle ei tarvitse tehdä uusia vesi-, viemäri- tai sähköliitäntöjä.

Onko turvakaukalo pakollinen?

Astianpesukoneen asennus on aina tehtävä turvakaukalon eli ylivuotosuojan päälle. Jos astianpesukoneeseen tai siitä lähteviin vesijohtoihin syntyy vuoto, ohjaa turvakaukalo vuotavan veden laitteen eteen näkyviin, josta se voidaan huomata ajoissa. Myös vakuutusyhtiöt edellyttävät turvakaukalon asentamista astianpesukoneen alle. Suoja on hyvä laittaa myös kylmälaitteiden sekä kuivaan tilaan asennettavan pyykinpesukoneen alle.

Onko asennustyöllä takuuta?

Asiakkaan tulee seurata, ettei vesiliitos vuoda, kun astianpesukonetta käytetään kolmena (3) ensimmäisenä pesukertana asennuksen jälkeen. Mikäli kolmen ensimmäisen käyttökerran aikana ja enintään 14 vrk aikana asennuksesta ilmenee ongelmaa, tulemme korjaamaan ongelman veloituksetta.


Jos asiakas katsoo ongelman kuuluvan asennustakuun piiriin, on hänen oltava suoraan yhteydessä meihin (ei johonkin toiseen yritykseen), jolloin asennuksen tehnyt asentaja tai toinen työntekijä Tehoasennus Pro Oy:stä tulee tarkistamaan tilanteen. Asennustakuu koskee vain koneen liitoksia, jotka liittyvät tehtyyn asennustyöhön.


Asiakkaan on aina suljettava vesihana, kun kone on poissa käytöstä. Asennustakuu ei korvaa asiakkaan huolimattomuudesta tai muusta kuin Tehoasennus Pro Oy:n tekemästä asennustyöstä johtuvia vikoja, em. ehdoin.

Mitä teen jos asennuksen jälkeen laitteessa ilmenee jokin ongelma?

Jos pian asennustyön jälkeen huomaat laitteessa ongelman, olethan meihin yhteydessä välittömästi. Mikäli ongelma ilmenee kolmen ensimmäisen käyttökerran aikana ja enintään 14 vrk sisällä asennuksesta, tulemme korjaamaan ongelman veloituksetta.

Onko asentajillanne tarvittavat luvat ja osaaminen?

Kaikilla asentajilla on töiden vaatimat luvat sekä työkokemus kodinkoneiden asentamisesta.

Onko yrityksellänne vastuuvakuutus?

Yrityksellämme on If:n vastuuvakuutus, jos jotakin ennakoimatonta sattuisi.

Voiko tekemistänne töistä saada kotitalousvähennystä?

Kotitalousvähennystä voi hakea tietyistä verottajan määrittelemistä kotiin tehtävistä töistä, kuten omakotitalon kiinteistönhuolto- tai sähkötöistä. Verottajan linjauksen mukaan kodinkoneiden asennustyö on kotitalousvähennykseen oikeuttavaa vain, kun se tehdään osana laajempaa vähennykseen oikeuttavaa kunnossapito- tai perusparannustyötä (esimerkiksi keittiöremontin yhteydessä).


Sen sijaan esimerkiksi lumityöt, nurmikon leikkuu ja haravointi ym. pihatyöt ovat kotitalousvähennykseen oikeuttavia. Yrityksemme kuuluu ennakkoperintärekisteriin, joten esimerkiksi edellä mainituista töistä voitte hakea kotitalousvähennystä. Eri töiden kotitalousvähennyskelpoisuuden voi tarkistaa verottajan sivuilta.

Mitä tulee huomioida astianpesukoneen asennuksen jälkeen?

Älä käytä astianpesukonetta ilman valvontaa tai jätä sitä päälle yöksi. Katkaise virta ja sulje vesihana kun astianpesukone on valmis ja tarkista välillä liitokset vuotojen varalta.

Tarjoatteko huoltopalveluita?

Emme tarjoa kodinkoneiden huoltopalveluita. Huoltoasioissa voitte olla yhteydessä laitteen valmistajaan tai valtuutettuun huoltopalveluun.

Voinko peruuttaa tai siirtää sovitun ajan?

Voit peruuttaa tai siirtää sovitun ajan aina kuluitta, kun se tapahtuu 24 tuntia ennen sovittua ajankohtaa. Mikäli peruutus tapahtuu myöhemmin, voimme veloittaa puolet työn hinnasta, ellei peruutukselle ole hyvin perusteltua syytä (esim. sairastuminen). Olethan yhteydessä asiakaspalveluun (yhteydenottolomake, sähköposti tai puhelin) heti, kun tiedät että sinulla on tarve perua tai siirtää varattu aikaa.

Voinko asentaa kodinkoneen itse?

Voit asentaa kodinkoneen itse, mutta suosittelemme käyttämään osaavia asentajiamme. Ammattilaisen tekemä asennustyö varmistaa laitteen tehokkaan toiminnan ja asennuksen turvallisuuden. Taloyhtiö tai vakuutusyhtiö voivat edellyttää ammattilaisen käyttämistä esimerkiksi astianpesukoneen asennuksessa.

Järjestyykö kauttanne kodinkoneiden kuljetuspalvelut ja kierrätys?

Kyllä, kauttamme järjestyy erikseen sovittaessa myös kodinkoneiden kuljetuspalvelut sekä vanhojen laitteiden kierrätys. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse.

Tuleeko minun hankkia itse asennustarvikkeet tai varaosat?

Ei tarvitse, asentajillamme on mukanaan kaikki tarvittavat asennustarvikkeet, kuten kiinnikkeet, liittimet ja letkunkiristimet. Saat kauttamme tarvittaessa myös muut varaosat, mutta niistä kannattaa olla yhteydessä ennakkoon.

Miten maksan asennuspalvelun?

Maksut hoidetaan heti asennustyön jälkeen. Korttimaksupäätteellä voit maksaa debit- ja credit-korteilla. Erikseen sovittaessa voit maksaa myös laskulla tai maksulinkin kautta.

Tarjoatteko palveluitanne yrityksille tai taloyhtiöille?

Kyllä tarjoamme. Jos olet kiinnostunut palveluistamme yrityksille ja asunto-osakeyhtiöille, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Onnistuvatko sähköasennukset kauttanne?

Onnistuvat, mikäli sinulla on tarve sähkötyölupia vaativille asennustöille, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse. Kerro tarpeesi, niin pyrimme räätälöimään teille sopivat palvelut. Työt toteutetaan sähkötyöturvallisuusmääräysten mukaisesti ja tarpeelliset luvat ja kokemuksen omaavan sähköasentajan toimesta.

Miksi astianpesukonetta ei voi asentaa, jos sähköpistorasia jää koneen taakse?

Usein astianpesukoneen asennuksen yhteydessä varmistetaan, että sähköpistorasia ei jää koneen taakse turvallisuussyistä sekä helpon huollon takaamiseksi. Jos sähköpistorasia on astianpesukoneen takana on mahdollista että koneen tai sähköpistorasian taakse voi kertyä likaa tai kosteutta, mikä voi aiheuttaa oikosulun tai tulipalon.

Share by: